Audi A5 Forum & Audi S5 Forum banner

CAN-bedrading en -codering voor APS+

19K views 10 replies 4 participants last post by  BigP  
#1 · (Edited)
Ik probeer een APS+ in mijn auto te retrofitten die geen parkeerhulp heeft.

Ik ben klaar met het installeren van de achterste sensoren, regeleenheid, zoemer achter, en ik heb alle kabels naar de passagierskant voorin bedraad. Ik heb mijn eigen kabels gemaakt van een donorauto en ze bedraad volgens ELSA-bedradingsschema's.

Op dit punt en aangezien ik stroom, aarde en CAN-BUS naar de controller heb bedraad, verwachtte ik dat de nieuwe parkeerhulpmodule door de auto zou worden gedetecteerd.

Ik ben gaan coderen met VCDS: Ik heb de module Adres 10: Parkeer/Stuurhulp van de installatielijst aan de CAN-gatewaymodule toegevoegd.

Echter, adres 10 is niet toegankelijk en ik krijg de volgende foutmelding in de CAN-gatewaymodule:

Adres 19: CAN-gateway Labels: 8T0-907-468.clb
Onderdeelnummer regeleenheid: 8T0 907 468 H HW: 8T0 907 468 H
Component en/of versie: GW-BEM 5CAN H06 0094
Softwarecodering: 000303
Werkplaats code: WSC 06325 000 00000
1 Fout gevonden:

01327 - Regeleenheid voor parkeerhulp (J446)
004 -- Geen signaal/communicatie
Freeze Frame:
Foutstatus: 01100100
Foutprioriteit: 2
Foutfrequentie: 1

Het lijkt erop dat er iets mis is met de manier waarop CAN-kabels zijn bedraad of dat de parkeermodule (J791) defect is (gebruikt gekocht op ebay). Verder weet ik niet zeker waarom de foutmelding verwijst naar J446 in plaats van J791, dat de standaard parkeerhulpmodule in een A5 is.

Ik heb 2 verschillende bedradingsmethoden voor de CAN-kabels geprobeerd.

1. Volgens de ELSA-bedradingsschema's (zie bijgevoegde afbeeldingen) volgen de CAN-draden van J791 exact hetzelfde pad (hoofdbedradingsboomverbindingen naar T17f-connector in A-stijl en uiteindelijk naar T46s CAN-scheidingsconnector in dashboard) als de CAN-draden van de elektrische parkeer- en handremregeleenheid (J540). Daarom besloot ik de CAN-draden van J791 aan te sluiten op de CAN-draden van J540. Dit werkte niet. Ik kreeg zelfs een foutmelding bij het proberen toegang te krijgen tot de handremmodule J540 en besloot deze weg niet te bewandelen.

2. Ik heb de bedrading gedaan die door Kufatec werd voorgesteld in hun gids voor het retrofitten van APS+ die ik in een andere a5oc-thread vond (zie bijgevoegde pdf en afbeelding). Volgens hen moeten de CAN-draden rechtstreeks naar T46s CAN-scheidingsconnector in dashboard pin 6 High en 6 Low gaan.

Hier ben ik op dit moment. De parkeerhulpmodule wordt niet herkend.

Suggesties wat er mis kan zijn?

1. Bedrading
2. Codering
3. Defecte regeleenheid (J791)

Attachments

#2 ·
Van, er is hier een andere thread en die suggereerde dat de busverbindingen misschien te dicht bij elkaar in het circuit zitten.

#3 ·
Ik heb vandaag een multimeter gebruikt en de continuĂŻteit van de CAN-draden gecontroleerd en het is in orde.

Verder heb ik de plus- en massaverbindingen gecontroleerd en die werken prima.

De spanning op de CAN-draden is ongeveer 1,5 volt, dus er is een signaal.

@JonnieB Bedankt voor je antwoord Jonnie. Ik heb deze post ook gezien. Als ik het goed begrijp, impliceert dit dat de weerstand over de CAN-draden te laag is omdat de achteraf ingebouwde set draden kort is in vergelijking met de verschillende verbindingen die normaal gesproken binnen de hoofdbedrading plaatsvinden.

Ik ben hier niet zeker van, maar ik heb het vandaag daadwerkelijk getest. Ik heb nog eens 3 meter draadlengte toegevoegd, waardoor het totaal meer dan 6 meter werd. Geen succes...

Ik kan proberen de weerstand over de CAN-aansluiting voor J540 te meten en deze te repliceren voor mijn achteraf ingebouwde J791. Of zelfs J540 volledig uit het systeem halen en de CAN-aansluiting ervan gebruiken voor J791. Zoals in de eerste post werd uitgelegd, volgt de J791 CAN exact hetzelfde pad als J540.

Een andere gedachte is dat VCDS mogelijk niet in staat is om de nieuwe module correct te registreren bij de CAN-gateway. Misschien moet ik naar de Audi-dealer gaan om het met VAS te doen.

Hoe zit het met componentenbescherming? Moet er geen componentenbescherming zijn voor de J791?

#4 ·
Hallo Vanalex,

J791 heeft geen componentenbescherming.

De bijlage toont J791 aangesloten op de CAN-bus van het dashboardpaneel/ophanging, wat uw eerdere berichten bevestigt.

Nog steeds aan het lezen over hoe de CAN-gateway met alles interageert...

Attachments

#5 ·
Bedankt voor de waardevolle info, jongens.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik heb wat meer info opgezocht over hoe CAN-lijnen zouden moeten zijn:

Afsluitweerstanden:
Afsluitweerstanden worden in CAN-systemen gebruikt om een goede elektrische belasting te creëren tussen de CAN_H- en CAN_L-circuits. Deze belasting helpt om elektrische ruis op de datalijnen te verminderen, wat zorgt voor een schoner voltagesignaal op de databus.
Afsluitweerstanden in de high-speed CAN-systemen moeten 120 ohm zijn met een maximaal bereik van 118-132 ohm. Low-speed CAN-systemen kunnen verschillende waarden gebruiken. CAN-systemen kunnen gesplitste afsluiting gebruiken, wat betekent dat er meer dan twee afsluitweerstanden in het systeem kunnen zitten.
Afsluitweerstanden kunnen fysiek in een van de besturingsmodules zitten die op de CAN-kabelboom zijn aangesloten, met een verbindingsconnector. De weerstanden kunnen ook deel uitmaken van de kabelboom.

Op basis hiervan kan ik proberen 120 ohm weerstanden aan mijn kabel toe te voegen. Hoogstwaarschijnlijk zitten de relevante weerstanden in de OEM-kabelboomverbindingen van Audi. Daarom werkt mijn retrofitte lijn niet.

#6 ·
Probleem opgelost. Het was een CAN-bedradingsprobleem. Ik heb de CAN-kabels vervangen door nieuwe en de parkeerhulpmodule werd direct herkend.

Ik kan in het radiomenu komen en instellingen wijzigen voor de zoemer achter (de voorste is nog niet geĂŻnstalleerd).

De parkeerhulpafbeeldingen werken echter niet. Komt dit doordat de voorsensoren nog niet zijn geĂŻnstalleerd?

In VCDS krijg ik alleen de foutmelding voor de ontbrekende voorsensoren.

Is er een manier om het aan de praat te krijgen voordat ik de voorsensoren installeer?

#7 ·
Hallo. Goed gedaan met het oplossen van je probleem en bedankt voor het delen van je ervaring. Zoals je misschien hebt gelezen, heb ik ook CAN-bus problemen, maar die van mij zijn met een nieuwe achteruitrijcamera controller.

Ik wil je succes graag repliceren door het correct te doen, dus zou je alsjeblieft wat meer details kunnen geven:

Heb je standaard 1mm2 16amp draad gebruikt, of 0,63mm2 reparatiedraad of een andere CAN-bus draad van je donor? Zo niet van de donor, heb je dan de bestaande krimpconnectoren gebruikt maar de draad vervangen, of reparatiedraden gebruikt en deze vervolgens verlengd? Was je na je analyse van de weerstand voorzichtig met de kabellengtes of merkte je dat het niet uitmaakte?

Alvast bedankt en sorry voor alle vragen, maar je hebt me geĂŻnspireerd om de mijne op te lossen :thumbsup:

PS: Weet iemand waar je VAG-krimps kunt kopen in plaats van reparatiedraden te gebruiken?

#8 ·
rs online (rs components) heeft allerlei soorten gereedschap en zelfs audi pin connector strips als je goed genoeg zoekt:thumbsup:

#10 ·
rs online (rs components) heeft allerlei gereedschappen en zelfs audi pin connector strips als je goed genoeg zoekt:thumbsup:
Bedankt - ik heb net naar RS gekeken (heb ze al jaren niet meer gebruikt, sinds ik pc-dealer was) maar kon niets VAG-specifieks vinden (veel andere niet-geĂŻsoleerde connectoren), dus ik zal ze bellen. Bedankt voor de tip. :cheers:

#9 ·
Welnu, zoals gezegd, het kwam allemaal door de kabels.

Ik gebruik helemaal geen audi reparatiedraden.

Ik heb op ebay de hele interne kabelboom van een audi A5 gekocht voor 100 euro. Ik heb dit voor een aantal retrofits gebruikt.

Wat ik meestal doe, is het type pinnen verwijderen dat nodig is voor elke stekker en deze krimpen met kabels van de donor tot de benodigde lengte.

Het maakt niet echt uit of de auto waarvan ik de interne kabelboom heb gekregen, al dan niet was uitgerust met de component die ik wil retrofitten. Ik vind de juiste stekkers, verwijder de juiste pinnen en gebruik willekeurige kabels om ze te verlengen.

De krimpkousen die ik gebruik, zijn standaard rode Heat Shrink Butt Connectors van ebay.

Wat er deze keer waarschijnlijk misging met de CAN-kabels, was dat ik lui was...

Ik heb geen CAN-draad gebruikt voor een deel van de bekabeling omdat ik te lui was om de juiste lengte CAN-draad van de donor kabelboom te verwijderen...

Zodra ik ALLEEN CAN-draad gebruikte om de juiste lengte te krimpen, was alles in orde.

Ik heb niet meer de benodigde lengte gebruikt.

De theorie over draadweerstand klopte niet. Om de waarheid te zeggen, het lijkt vrij onwaarschijnlijk dat een paar meter kabels een enorm verschil zouden maken in weerstand.

De 120 ohm terminator weerstanden bestaan al in de Audi CAN setting. Eén bevindt zich in elke component en één bevindt zich in de centrale CAN-connector (dashboard passagier waar de CAN-pinnen zijn gemonteerd). Dus het is niet nodig om extra terminator weerstanden toe te voegen.

Ik kan je een paar meter CAN-draden sturen. Ik heb er veel.... Maar je zult even moeten wachten, want ik ben tot eind maart voor mijn werk in het buitenland. Laat het me weten via PM.

#11 ·
Ik kan je een paar meter CAN-draden sturen. Ik heb er veel.... Maar je zult even moeten wachten, want ik ben tot eind maart in het buitenland voor mijn werk. Laat het me weten via PM.
Vanalex - je bent geweldig! Ik haal woensdag een reparatiedraad op bij de dealer en zal een van de connectoren gebruiken om de kapotte op de canbus twisted pair te vervangen die ik heb als onderdeel van de Kufatec kit. Als dat niet werkt, stuur ik je een PM om je vriendelijke aanbod te accepteren of om een geschikte draad te vinden (die volgens mij .519mm2 is).