Audi A5 Forum & Audi S5 Forum banner

Audi A5 meerdere fouten ESP, TPMS, parkeerrem, ABS, hulp nodig aub

1 reading
137K views 41 replies 15 participants last post by  SimonRoma  
#1 ·
Hallo aan alle forumleden. Ik hoop dat iemand kan helpen met een probleem met mijn auto.
Kortom, mijn Audi A5 3.0 tdi 2009 vertoont meerdere fouten in het dashboard. De fouten die het momenteel weergeeft zijn TPMS, ABS, parkeerrem en ESP. Wat verrassend is, is dat mijn auto absoluut prima rijdt en niet in de noodloop staat (zoals ik in sommige berichten van andere forumleden heb gelezen).

Kan iemand helpen uitleggen wat deze meerdere foutcodes veroorzaakt?

Hartelijk dank

#3 ·
Hartelijk bedankt.... Ik heb de ibd2 bluetooth versie en een app genaamd Torque. Ik heb de auto gescand met deze app en er kwam niets naar boven. Kent iemand iemand die VCDS bezit in de buurt van Huddersfield?

#4 ·
Krijg je waarschuwingen voor energiebeheer? Dit kan worden veroorzaakt door een mogelijk zwakke batterij of een communicatiefout met een module.

Zeker VCDS erop zetten - helaas ben ik niet bij je in de buurt....

#5 ·
Nee, er branden geen lampjes voor energiebeheer... Ik heb de accukabel er een paar minuten afgehaald, maar de waarschuwingslampjes zijn niet verdwenen. Iemand zei dat Audi's deze foutcodes bij koud weer gooien. Heel erg bedankt, ik zal iemand in de buurt vinden die VCDS heeft. Ik wil gewoon de oorzaak van deze fouten achterhalen, zodat ik niet meerdere sensoren hoef te vervangen die niet vervangen hoeven te worden... De auto rijdt echter perfect.

#6 ·
Ik had een tijdje geleden een ESP-fout en het hinkte een beetje (bijna alsof het probeerde te remmen toen ik probeerde een bepaalde snelheid te overschrijden) en verdween niet bij het stoppen of het verwijderen van de zekering. Maar toen ik de reis voortzette, stond er uiteindelijk raadpleeg de handleiding en daarna werd het dashboard leeg. Vreemd genoeg begon de auto weer normaal te rijden. De volgende dag startte hij prima en was weer normaal en gelukkig kwam het scherm terug. Heb de garage laten scannen en ze konden niets verkeerds vinden. Hun uitleg was dat misschien de ABS (of MAF-sensor??) raar deed en de module overspoelde met onzin-data. Omdat je meerdere fouten hebt, klinkt het alsof ze allemaal aan die module vastzitten (ik heb geen TPMS maar neem aan dat het dezelfde kabelboom zou gebruiken) dus het klinkt alsof je iets soortgelijks zou kunnen hebben meegemaakt?

Grappig genoeg heb ik gescand met Carista en de fout werd weer op mijn scherm getoond tijdens het lezen... en de resultaten toonden ook ABS en parkeerrem (als ik me goed herinner) dus ik denk dat ze allemaal op dezelfde module zitten.

Ik ben blij te kunnen zeggen dat het niets beĂŻnvloedde en toen ik eenmaal had vastgesteld dat de ESP volledig functioneel was, na een week voorzichtig te hebben gereden, is het nooit meer teruggekomen.

Ik weet niet zeker of het je helpt, maar je kunt misschien overeenkomsten oppikken. Het feit dat je de stroom hebt verwijderd en het nog steeds krijgt, lijkt erop te wijzen dat het probleem er nog steeds is... hoewel meerdere fouten je niet helpen het precies te bepalen. Wat dacht je ervan om de fouten te noteren maar te wissen en te hopen en te bidden?

• Like
Reactions: SimonRoma
#7 ·
Bedankt moominjuice. Ik hoop iemand in de buurt te vinden die de fouten kan scannen en verwijderen, en duim dat ze niet meer terugkomen. Ik heb goede hoop omdat de auto helemaal geen problemen heeft. Ik zal mijn bericht bijwerken als en wanneer ik de oorzaak en de oplossing vind.

#8 ·
Een probleem bij sommige eerdere Audis en VW's was dat de remlichtschakelaar defect raakte.

Dit veroorzaakte dat alle lampjes op het dashboard (zoals hierboven vermeld) aangingen, samen met (soms, maar niet altijd) de remlichten of de cruise control die ook niet goed werkte.

Het is niet zo gebruikelijk voor het B8-chassis, maar aangezien het een doe-het-zelf-klus is en slechts ongeveer ÂŁ20 kost, is het de moeite waard om het te proberen.

Het OE-nummer is 4F0945459B.

Hetzelfde onderdeel werd gemonteerd op de A6 2004> en de Touareg 2002> en als je op het net zoekt, kun je voorbeelden van dit probleem vinden.

#10 · (Edited)
Hallo allemaal, ik update het topic, want ik ben net bij een lokale garage geweest die een diagnose heeft uitgevoerd en zei dat de ABS-sensor aan de voorkant van de bestuurderskant defect is, wat de meerdere fouten veroorzaakt. Bekijk de afbeelding hieronder.
Ik heb wat hulp nodig. Weet iemand hoe ik de ABS-sensor kan vervangen en welke sensor ik moet kopen? Als ik ernaar zoek op eBay, krijg ik een aantal sensoren te zien, variërend van £20 tot £82.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Met vriendelijke groeten

Attachments

#11 ·
Gewoon uit interesse, had je het net met een hogedrukreiniger schoongemaakt of door diepe plassen water gereden?
Ik denk dat vervanging een goed idee is, maar ik herinner me dat een paar mensen zeiden dat ABS niet 100% weerbestendig is, dus het kan af en toe haperen. Hoogstwaarschijnlijk defect... maar je weet maar nooit.

#12 ·
Ik heb het onlangs niet met een hogedrukreiniger schoongemaakt. Maar ik heb wel in nat weer van Hudds naar Glasgow gereden. Dus het kan zijn wat u aangaf. Is er een mogelijkheid dat ik de sensor verwijder en schoonmaak en dat hij dan weer goed werkt? Zo niet, kunt u dan voorstellen of een goedkopere variant van deze sensor van eBay de klus klaart?

#13 ·
Jav, ik heb geen idee welke sensor je nodig hebt (hopelijk komt er iemand anders mee). Hier is echter een gids voor ABS op de vooras (niet strikt de 3.0-versie), maar kijk eens rond op die site om te zien welke geschikt is voor je auto.

http://workshop-manuals.com/audi/a2...stem_on_front_and_rear_axle/removing_and_installing_speed_sensor_on_front_axle/

Controleer ondertussen ook op corrosie. Ik herinner me dat de garage vermeldde dat wat de sensor oppikt, kan corroderen... dus als je de sensor vervangt en hij geeft nog steeds fouten, kan dat daarop wijzen. Dat gezegd hebbende, ik denk dat dat veel minder waarschijnlijk is, maar het is de moeite waard om even te kijken.

#14 · (Edited)
Verdacht dat het onderdeel dat u zoekt een 4E0927804F is, dat ongeveer ÂŁ65 + btw kost bij de dealer. (nummer van mijn 3.0 2008 model - stuur me uw kenteken als u wilt en ik kan de uwe controleren om te bevestigen) Er zijn andere aftermarket-exemplaren beschikbaar (waarschijnlijk zou Bosch 0 265 007 928 uw beste aftermarket-keuze zijn). nr. 5 op de afbeelding hieronder. Moonin, ik ben er vrij zeker van dat de ABS-ring een integrale magnetische ring in het wiellager van de A5's is.

Attachments

• Like
#15 ·
Proost Cav, dat doet me denken aan wat de monteur zei, maar ik herinner me nog dat hij iets over corrosie zei. Ik kan me niet herinneren of het puin was dat de sensor stoorde of dat hij zeer zeldzame gevallen van desintegratie had gezien. Veel bier- en wijnmoleculen spelen met mijn grijze massa sinds dat gesprek, dus ik kan me vergissen.

• Like
#16 ·
Veel dank aan Cav en Moominjuice voor hun hulp. Ik ben momenteel in Glasgow. Ik hoop de sensor tijdens de kerstvakantie te kunnen vervangen en zal het topic te zijner tijd updaten. Cav, zou je het onderdeelnummer kunnen controleren? Mijn kenteken is EA09 KLS. Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.

#17 ·
Ja, dezelfde nummers Jav, zowel de schakelaar als de sensoren.

804 is rechts en 803 is links op de sensoren.

Succes ;)

Laat ons weten hoe het gaat :thumbsup:

• Like
#19 ·
Hallo Cav en Moominjuice.... Even een update. Ik heb de auto een paar honderd kilometer gereden tijdens de kerstvakantie en om een onbekende reden verdwenen de abs-, parkeerrem- en esp-lampjes van de boordcomputer. Tmps stond nog aan, dus ik heb het via mmi gereset. Ik heb een foto bijgevoegd ter overweging.... Ik weet nog niet of ik blij moet zijn, want de lampjes kunnen weer verschijnen als ik terug naar huis ga en weer met de auto ga rijden. Maar voorlopig lijkt het probleem verdwenen te zijn zonder dat ik iets hoefde te doen. Ik wil jullie beiden bedanken voor jullie hulp. Fijne jaarwisseling :)

Attachments

#20 ·
Erg raar... misschien is er iets nat geworden en heeft dat een storing veroorzaakt, maar het is nu opgedroogd... Ik ben voor altijd de optimist ha ha.
Gelukkig nieuwjaar!

#21 ·
Dat is het beste soort fout, maat, een die weggaat lol. Hopelijk komt het niet terug.
Fijne dag, mensen.

Verzonden vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

#22 ·
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn '11 Audi A5 2.0 TFSI. Begon rond kerst toen plotseling de ABS, ESP, TPMS en parkeerremlichten oplichtten. Soms brandt ook het EPC-lampje. Ging naar een Audi garage, ze hebben de batterij vervangen omdat ze zeiden dat deze vrij slecht was, maar het probleem kwam twee dagen later terug. Ging deze week terug en ze hebben de stroomkabel van de zekeringkast naar de ABS-regeleenheid zelf vervangen. Een uur later gereden en boem - het was terug. Wacht tot de lokale Audi garage de hoofden bij elkaar steekt en met een plan komt.

#23 ·
Hallo, zie de afbeelding hieronder. De storing aan mijn auto is ook onregelmatig. De diagnose van een lokale garage toonde aan dat de ABS-sensor defect was. Ik geloof niet dat deze defect is, omdat hij mogelijk alleen gereinigd hoeft te worden. Ik heb het voorlopig zo gelaten en wacht tot het weer wat beter wordt. Ik hoop dat dit helpt. Laat het ons weten als je de oorzaak van dit probleem achterhaalt. Groeten

Attachments

#24 ·
Mijn probleem lijkt nu opgelost te zijn. De auto 3 dagen geleden teruggekregen van de dealer en hij ziet er nu goed uit. Ze vonden een mechanisch defect aan beide ABS-sensoren in de diagnose, dus haalden ze ze eraf en ontdekten dat de sensoren groeven van 1 mm diep hadden. Beide voorwiellagers verwijderd en de oorzaak van deze groeven op de sensoren gevonden. In de loop der tijd heeft vuil en remstof (denk ik) zich gehecht aan de achterkant van de wiellager-naaf (zo noem ik het tenminste). Zoals u waarschijnlijk weet, zitten hier de rotoren waarvan de ABS-sensoren het toerental van de wielen aflezen. Beide sensoren en wiellagers vervangen. Geen snelle of goedkope reparatie, maar ik hoop verdomme dat het de juiste reparatie is. Hiervoor ongeveer 11.000,- Noorse kronen betaald (ongeveer 1350 US dollar), en dat met een goede korting.

#25 ·
Hallo mensen... sorry dat ik dit draadje weer omhoog haal, maar de mijne gaf vanavond (18 maanden later!) weer een foutmelding! Het parkeerremlicht ging branden met een pieptoon, daarna ging het gele ESP-lampje branden (wat aangaf dat het uitgeschakeld was). Ondertussen voelde het alsof de remmen werden aangetrokken toen ik probeerde de snelheid te verhogen - niet constant, dus een vervelende, onregelmatige schok om de paar seconden. Na een minuut of twee kreeg ik een bericht "raadpleeg de handleiding". Gelukkig werd het scherm niet zwart en na het bericht stopten de remmen met aangrijpen, maar ik merkte wel dat de stuurbekrachtiging veel zwaarder leek te zijn. Het ESP-lampje bleef branden, dus reed ik voorzichtig verder.
Het ontbreken van stuurbekrachtiging was nieuw voor mij... hoewel ik de ESP nooit uitschakel, weet ik niet of dit normaal is als het in de uit-modus staat?? Iemand?
Normaal gesproken was alles weer normaal nadat ik een tijdje geparkeerd had. Zal het morgenochtend scannen, maar ik ben er vrij zeker van dat ik er niet wijzer van zal worden.

#26 ·
Vanmiddag gescand terwijl ik het een welverdiende stofzuigbeurt gaf.

Ik meld het volgende:

Verwarming en airco:
01316 ABS-regeleenheid

ABS:
00778 Stuursensor (G85)
01314 Motorregeleenheid (ECM)

Stuurhoek
[failed to connect]

Ik ken er een paar die achteraf cruise control hebben ingebouwd en dit hebben ervaren, dus klinkt dit als een stuursensorfout of zou het een ABS-sensor kunnen zijn die er gewoon voor zorgt dat de module de stuursensor markeert (omdat ze allemaal afhankelijk zijn van elkaar voor ESP)?

Heeft iemand de stuursensor vervangen - is het beter om het zelf te doen of een garantieklus?

Het lijkt weer normaal te zijn, maar ik wil niet met 35 mph op de snelweg vast komen te zitten als het weer misgaat!