Audi A5 Forum & Audi S5 Forum banner

DPF verwijderen en downpipe

15K views 10 replies 5 participants last post by  bobby singh  
#1 ·
Hallo mensen. Ik zou erg blij zijn als iemand me zou kunnen helpen met wat advies over het verwijderen van de DPF en het installeren van een downpipe op een A5 3.0 TDI.
Ik heb al een nieuwe downpipe voor mijn auto besteld, maar mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring met het zelf verwijderen van de DPF en het installeren van een downpipe thuis? Is het moeilijk om het te doen of zou het gemakkelijk moeten zijn om het zonder al te grote problemen te doen?
Als iemand het al eerder heeft gedaan en wat documentatie heeft over de stap voor stap, video of misschien foto's, zou ik dankbaar zijn. Op YouTube is er bijna niets over, alleen door te zoeken heb ik dit forum gevonden, wat me een beetje hoop gaf om iemand te vinden die me kan helpen.
Ik moet het zelf doen, want de uitstoot zal slecht zijn na het verwijderen van de DPF, dus als de tijd komt (1,5 jaar) en ik een technische inspectie voor mijn auto moet doen, zal ik waarschijnlijk de DPF weer moeten installeren en steeds weer aan monteurs moeten betalen voor het demonteren en installeren, wat het niet waard is.
Ik zal ook een nieuwe remap voor mijn auto doen na de downpipe om de rookuitstoot te minimaliseren, maar waarschijnlijk zal het niet genoeg zijn om te slagen voor de emissies.
Dus iedereen die me met dit probleem kan helpen, ik ben erg dankbaar.

#2 ·
Hallo,

ik ben in geen geval een expert, maar ik zou voorstellen om de DPF niet te verwijderen zonder tegelijkertijd de ECU opnieuw te mappen. Als u de DPF gewoon verwijdert, gaat uw voertuig vreselijk roken en waarschijnlijk tal van uitlaatgerelateerde fouten veroorzaken, evenals uw auto in de noodloop zetten. Tenzij u echt weet wat u doet als het gaat om remapping, zou ik het naar een tuningbedrijf brengen. Ik heb de mijne onlangs (zelfde model/leeftijd als die van u) laten doen door een bedrijf dat ik vertrouw, en het is visueel niet anders. Als u een gezonde auto heeft en deze correct is gemapt, mag er geen toename van rook zijn. Mijn auto heeft 100.000 mijl en er is helemaal geen rook. Ik hoop dat dit helpt!

#4 ·
Hoi,

Ik ben op geen enkele manier een expert, maar ik zou voorstellen om de DPF niet te verwijderen zonder tegelijkertijd de ECU opnieuw te mappen. Het simpelweg verwijderen van de DPF zorgt ervoor dat uw voertuig vreselijk rookt en waarschijnlijk tal van uitlaatgerelateerde fouten veroorzaakt, evenals het in de noodloop zetten van uw auto. Tenzij u echt weet wat u doet als het gaat om opnieuw mappen, zou ik het naar een tuningbedrijf brengen. Ik heb de mijne onlangs laten doen (zelfde model/leeftijd als die van u) door een bedrijf dat ik vertrouw, en visueel is er geen verschil. Als u een gezonde auto heeft en deze correct is gemapt, zou er geen toename van rook moeten zijn. Mijn auto heeft 100.000 mijl en er is helemaal geen rook. Ik hoop dat dit helpt!
Hoi vriend, ik heb ook een 2008 3.0tdi A5, kunt u mij vertellen welk bedrijf u heeft gebruikt, want nadat ik heb gehoord hoe deze motor klinkt zonder dpf en aangepaste pijpen, wil ik het echt laten doen, ik zag dit op de YouTube-pagina van Dark Side Developments

#3 ·
Zoals hierboven vermeld, zou ik zeker niet erg ver rijden met een downpipe zonder een goede afstelling ervoor.

Dat gezegd hebbende, is de procedure niet overdreven ingewikkeld, maar Audi's kunnen een beetje lastig zijn om aan te werken. Als uw auto oud is, kunt u er zeker van zijn dat de bovenste 3 en onderste 3 bouten erg hardnekkig en vast komen te zitten, om nog maar te zwijgen van de sensoren.

Hoe dan ook, als je het geluk hebt om de korte versie DPF/downpipe te hebben, dan is het in ieder geval in een redelijke tijd te doen, mits de bouten meewerken.

Er zitten 3 bouten bij de turbo, gemakkelijk toegankelijk, hoewel ik zou voorstellen om een startmotor-moersleutelset te halen die gebogen is, het zal het iets gemakkelijker maken om ze los te draaien, en mogelijk ook nieuwe tapeinden voor het geval ze vast komen te zitten en met de moer loskomen.

Je moet de auto omhoog krikken en onder de auto glijden om toegang te krijgen tot de onderste 3. Uit mijn geheugen is er één een bout met een intern mannelijk moerpatroon net onder de boutkop die op zijn beurt vergrendelt in een vergelijkbaar vrouwelijk boutpatroon op de DPF bij gebrek aan een betere beschrijving. Ik vermoed dat de Audi-ingenieurs het zo hebben gemaakt omdat de toegang zo beperkt is dat je alleen de moer aan de onderkant hoeft los te draaien. De andere twee zijn naar mijn mening standaard bouten en moeren waarbij je de bout van de ene kant moet vasthouden terwijl je de moer aan de andere kant losdraait.

Pro-tip om de DPF eruit te halen is om de valse firewall/torpedowand te verwijderen. Je zult waarschijnlijk een rembekrachtigingsvacuĂĽmslang moeten losmaken die erdoorheen loopt, maar je kunt de DPF niet omhoog tillen als de wand aanwezig is. Het is het stuk bedekt met hittewrap achter de DPF, gemakkelijk zichtbaar in de motorruimte, maar misschien niet zo gemakkelijk zichtbaar om te zien dat het verwijderbaar is. Ik heb threads op het forum gezien van iemand die linkt naar de juiste Elsawin-technicuspagina voor instructies, dus het is beschikbaar als je googelt.

Nadat de DPF eruit is, kun je de sensoren verwijderen en overbrengen naar je downpipe.

Ik zou adviseren om voldoende WD40 te halen, een brander om dingen op te warmen als je het nodig hebt, een zak vol toepasselijke en geschikte scheldwoorden en wat geduld. Ik zou deze klus niet ergens doen waar de auto niet een tijdje geparkeerd kan staan voor het geval je vast komt te zitten of een bout of zo breekt. Verlengstukken en enkele kruiskoppelingen maken het mogelijk om toegang te krijgen tot de moeilijke moeren en bouten, je krijgt er geen gewone sleutel op vanwege de krappe ruimte.

Succes!

#6 ·
Hallo mensen. Het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst om hulp vroeg. Ik heb het al gedaan en alles werkt oké. Mijn auto heeft nu ongeveer 300+ pk en ongeveer 620 Nm. Mijn auto is ook opnieuw geprogrammeerd voor de downpipe, maar daarna zijn de prestaties van deze auto veel beter. Je kunt een paar video's bekijken over hoe het klinkt. Ik heb momenteel zoveel plezier met deze auto.

#8 ·
280 pk / 604 Nm is zwak vermogen - zou tussen 320 pk en 330 pk en 720 tot 750 Nm moeten leveren, ervan uitgaande dat het een CAPA-motorcode is?
Hallo maat, die stats zijn van vóór de modificatie. Toen ik deze auto kocht, had hij alleen een MTM-uitlaat en chip, en 280 pk 604 Nm was niet helemaal correct getest, alleen met VCDS.
Na alle modificaties met downpipe en Remap zou mijn auto meer dan 300 pk en een koppel van ongeveer 620 Nm moeten hebben, ik weet de exacte getallen niet. Maar 720+ koppel is als fase 3, en ik weet niet of het mogelijk is en ja, het is een CAPA-motor.
Ik heb alleen fase 1+ of fase 2, maar het verschil tussen de oude en de nieuwe chip is enorm. De auto reageert veel sneller van onderaf dan voorheen, vooral op versnelling 3 en 4, dus het koppel is zeker meer dan 620 denk ik, weet het niet zeker. Ik heb hier geen Dyno-testbedrijf in de buurt, dus ik kan niet zeggen hoeveel vermogen mijn auto momenteel heeft.

#10 ·
Ik ben niet zeker, maar op die grafieken staat ongeveer 650 Nm en niet 750 Nm, maar het ziet er goed uit. Hoeveel kost die mod voor dezelfde motor? Ik heb ook een paar wijzigingen nodig voor mijn remap, want de hardcut-begrenzer werkt alleen tijdens het rijden en in neutraal alleen tot 3800 tpm, dus mijn vriend moet dat op de een of andere manier veranderen, zodat er ook popcorn ter plekke kan worden gemaakt :D