Audi A5 Forum & Audi S5 Forum banner

A5 1.8 tfsi benzine sportback 2014-2016 betrouwbaarheid?

8.5K views 4 replies 3 participants last post by  rackingman  
#1 ·
Ik ben op zoek naar gebruikte Audi A5 1.8 tfsi benzine sportback modellen uit 2014-2016 voor mijn volgende auto.

Ik ben bezorgd omdat ik op internet veel klachten over de betrouwbaarheid van deze combinatie ben tegengekomen.

Is deze auto echt een geldverslindende put? Zelfs op Autotrader zijn er maar heel weinig voorbeelden met een hoge kilometerstand.

#2 ·
De meeste Audi's met een hoge kilometerstand zijn diesels en de 5 is daarop geen uitzondering. Uiteraard is de hatchback ook het meest praktische en gezinsvriendelijke, maar het is ook een zware auto met een relatief kleine motor.
Dat gezegd hebbende, mijn geliefde had een 2012 en 2016 1.8 cabriolet die nog zwaarder is. Eerst verkocht bij 70.000 mijl en de tweede bij 50.000 mijl.
Voor de grootte van de motor is er een redelijke hoeveelheid koppel, 320 km, vanaf vrij lage toeren, dus ondanks mijn tweede zin voelde hij nooit ondermaats aan.
Ik weet niet zeker wat de klachten over die combinatie zijn, noch bij hoeveel mijl je wilt kopen, of waar je hem voor gaat gebruiken. Het enige wat ik je kan vertellen is dat beide auto's betrouwbaar waren zonder ongebruikelijke of catastrofale problemen. Succes met je zoektocht, overweeg om te kopen met een goede garantie of er onafhankelijk een te nemen voor het geval je een citroen vindt. Ik zou dat in ieder geval aanraden voor elke gebruikte auto die buiten de fabrieksgarantie valt, in ieder geval voor het eerste jaar.

#3 ·
De meeste Audi's met een hoge kilometerstand zijn diesels en de 5 is daarop geen uitzondering. Uiteraard is de hatchback ook de meest praktische en gezinsvriendelijke, maar het is ook een zware auto met een relatief kleine motor.
Dat gezegd hebbende, mijn geliefde had een 2012 en 2016 1.8 cabriolet die nog zwaarder is. Eerst verkocht bij 70k mijl en de tweede bij 50k mijl.
Voor de grootte van de motor is er een redelijke hoeveelheid koppel, 320 km, vanaf vrij lage toeren, dus ondanks mijn tweede zin voelde hij nooit ondermaats aan.
Ik weet niet zeker wat de klachten over die combinatie zijn, noch bij hoeveel mijlen u wilt kopen, of waarvoor u hem gaat gebruiken. Het enige wat ik u kan vertellen is dat beide auto's betrouwbaar waren zonder ongebruikelijke of catastrofale problemen. Succes met uw zoektocht, overweeg om te kopen met een goede garantie of er onafhankelijk een te nemen voor het geval u een citroen vindt. Ik zou dat aanraden voor elke gebruikte auto die buiten de fabrieksgarantie valt, in ieder geval voor het eerste jaar.
Goed advies over garantie. Ik bekijk voorbeelden met een kilometerstand tussen de 30.000 en 60.000 mijl.

#4 ·
Ik denk dat je zult merken dat de 1.8 benzinemotor in de door jou genoemde jaren is uitgestorven en is vervangen door de 2.0. Beide motoren hadden last van het olieverbruikprobleem dat hier goed gedocumenteerd is. Als je veel kilometers wilt maken, is de TDI misschien een betere keuze, zoals Racks vermeldt, en de V6 3.0 is DE beste dieselmotor in het universum!!!

#5 ·
Simon, ik wou dat we elkaar persoonlijk hadden ontmoet en elkaar bier hadden gekocht, want dan zou ik er zeker van zijn dat ik je niet zou overstuur maken met mijn antwoord... Je praat onzin. Lees mijn bericht. Had een 2016 1.8 liter 177pk 320Nm koppel ea888gen 3..dit volgde op een 2012 met dezelfde motor, marginaal minder pk's. De gen 3 motor was geen olieverbruiker, alle problemen met olieverbruik van de vorige generatie waren opgelost. Beide hadden lange onderhoudsintervallen en hoefden niet te worden bijgevuld. Niet één keer. En de 3 liter diesel is prachtig, maar misschien een beetje overdreven om mee naar Tesco te rijden met de kinderen achterin...we zijn er nooit achter gekomen waar de OP hem voor zou gebruiken. Je kunt een 2012 hatchback krijgen met beide motoren voor slechts 8k. De 1.8 heeft 60k mijl en de diesel 144k mijl. Paarden voor cursussen. Ik vraag me af waarom de OP zich concentreerde op de 1.8 als er veel meer 2.0 benzine beschikbaar zijn...ik heb zijn vragen zo goed mogelijk beantwoord op basis van 7 jaar persoonlijke ervaring. (y)